Letoun Airbus A321XLR (EC-OOJ) letící na lince Iberia 579 do Paříže Orly byl v neděli nucen po srážce s dravcem vyhlásit nouzi a vrátit se na letiště v Madridu. Ke srážce došlo krátce po vzletu ve výšce asi 2 km. Letadlo bylo vážně poškozeno, což je dobře patrné z videa zde. Letadlo dodané aerolince v červnu bylo uvedeno do komerčního provozu teprve 10. července 2025.
Ačkoli jsou srážky s ptáky poměrně časté, jen zřídka způsobí větší škody. Přesto havárie letounu Jeju Air v roce 2024 a nedávná srážka španělského Eurofighteru s čápem (nebo podobně velkým ptákem) na základně u Zaragozy ukazují, že následky takové kolize mohou být závažné.
Odborníci upozorňují na potřebu robustnějších systémů pro kontrolu výskytu zvířat v okolí letišť. Španělsko již podniklo kroky, například instalaci svého prvního ptačího radarového systému na letišti v Bilbau v roce 2022 – technologie, která se již používá na hlavních evropských letištích, jako jsou Frankfurt a Amsterdam – s cílem lépe detekovat a předcházet rizikům spojeným s ptáky. (Foto: avHerald, Reddit, MSN, flightradar24, il: planes.cz)
Velcí ptáci běžně létají v těchto výškách. Labutě mají rekord až 8 km, husy indické až 8,5 km. Nějakého supa srazilo letadlo v 11 km. Luňák dosahuje při migraci výšky 6,5 km. Většina ptáků se ale letadlům vyhýbá. Poškození naštěstí nevypadá tak vážné, kromě krytu bude třeba opravit i radar.
To musel být pták, který zabloudil z Ukrajiny. Takhle vysoko neléta ani pterodaktyl
Celkem 3 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Právě že poškození je vážné. Ve fotogalerii této novinky jsou taky foto poškozeného motoru. Vypadá to, že kryt radaru vletěl do motoru, kde jsou vidělat polámené lopatky dmychadla a ohoblovaný vnitřek motoru kolem dmychadla. Otázka je jak dlouho a na jaký výkon ten motor po poškození ještě běže. Případné vibrace mohly ještě poškodit závěs motoru nebo i křídlo. Na Flightradaru jde vidět, že letadlo zůstalo po přistání stát 20 minut na dráze. Asi bylo z té dráhy odtaženo tahačem.