V roce 2020 objevil Boeing u letadel 787 Dreamliner mezeru mezi jednotlivými částmi trupu, které překračovaly povolené tolerance. Tento výrobní defekt postihl 122 Dreamlinerů, které bylo před dodáním zákazníkům nutno opravit. Oprava posledního z nich byla nyní dokončena.
Opravy se ukázaly časově i finančně mimořádně nákladnými. Každý z postižených letounů 787 musel být kompletně rozebrán a znovu sestaven. To si samozřejmě vyžádalo velké množství pracovní, které bylo nutno stáhnout z výroby nových letadel. Odhaduje se, že opravy Dreamlinerů vyšly Boeing na asi 6,3 miliardy dolarů. Video zachycující opravu mezer je zde.
Nyní zbývá provést ještě opravy asi 55 letounů Boeing 737 MAX, které k lednu 2025 zůstávají dlouhodobě uskladněny z důvodů výrobních defektů.
Boeing označuje tyto opravy jako „stínovou továrnu“, protože fungují podobně jako skutečné výrobní závody. Jak již bylo zmíněno, zaměstnanci „stínové továrny“ chybí v montáži nových letadel.
Dalším problémem Boeingu je, že řada ze 122 defektních Dreamlinerů v mezidobí ztratila své původní zákazníky. Opoždění dodávek způsobilo kromě dodatečných nákladů erozi tržního podílu Boeingu v širokotrupém segmentu. O reputačních ztrátách nemluvě.
S uzavřením „stínové továrny“ se uvolnění pracovníci nyní přesouvají na program 777/777X. Konkrétně na dokončení montáže asi 30 letadel 777X, z nichž většina je uložena na nevyužité dráze letiště Paine Field. Některé z těchto letadel jsou uloženy již takřka pět let.
Dokončení oprav letadel 787 je významným mezníkem k postupnému obnovení tempa výroby. Výrobu však nadále brzdí problémy logistických řetězců a výpadky vyvolané sankcemi na import součástí z Ruska.
Boeing přesto věří, že letošní rok bude rokem obratu. Pokud se nestane nic nepředvídaného, bude úspěšná resuscitace Boeingu po vleklé krizi výrobce a pandemii bezesporu vítanou zprávou pro odvětví letecké dopravy. (Foto: Seattle PI, The Seattle Times, Composites World, planes.cz)
To opravdu mají rozpracovaných 30 kusů 777X? Na ortofotce jich vidím cca 18. Vždyť nemají certifikaci, to je budou případně upravovat, pokud budou nutné nějaké změny?
Cituji: Každý z postižených letounů 787 musel být kompletně rozebrán a znovu sestaven.
tak to bych si přál taktéž vidět.
Domnívám se, že to video je z výroby trupů a nikoli z opravy, jak se autor domnívá.
Celkem 4 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
M_V: letadla se bezne vyrabeji soubezne s probihajici certifikaci. Je to jediny zpusob, jak zajistit, ze zakaznici nebudou po certifikaci cekat na letadla dalsi roky. Krome toho certifikace dnes trva nekolik let.